Execution only maakt nog geen opgang in de fi nanciële dienstverlening, constateert de AFM. Volgens Arno Dolders (VVP 1/2014) “is iedereen het erover eens dat het heil niet van execution only moet komen”. Paul de Heer heeft een andere mening. “Execution only is de distributievorm van een
Lees Verder →Volgens de AFM worden consumenten met een beleggingspolis nog onvoldoende bereikt Verzekeraars en adviseurs moeten daarom eind 2014 80% van de klanten met een hypotheekgebonden beleggingsverzekering actief hebben geholpen. Voor klanten met een polis die geen waarde opbouwt moet dit eigenlijk al in het eerste kwartaal van
Lees Verder →Het hersteladvies voor beleggingspolissen roept veel vragen op. Moet het echt? En hoe richt je dat profijtelijk in, zowel voor de klant als voor jezelf? Paul de Heer schetst de contouren van een praktisch actiemodel en geeft marketing- en communicatietips voor een efficiënte hersteladvisering.
Lees Verder →Innoveren buiten bestaande structuren en kaders biedt beste kansen. Onder druk van pers, overheid en consumenten belooft de financiële sector na talloze schandalen beterschap. Bestuurders beloven plechtig de klant centraal te stellen om het vertrouwen terug te winnen. Innovaties zijn hiervoor een noodzaak: in producten, diensten en klantcontacten. Dit is echter een
Lees Verder →Veel — niet alle! — verzekeraars zijn druk doende het product approval proces (PAP) in te richten. Dit proces heeft als belangrijkste doel het centraal stellen van de klant bij de ontwikkeling van producten en diensten. Een dergelijk goed beschreven en correct uitgevoerd proces is een wens
Lees Verder →Onlangs evalueerde minister De Jager van Financiën de provisieregeling voor financiële diensten. De beoogde ‘tegenmacht’ van consumenten en de cultuur omslag in de sector blijken onvoldoende gerealiseerd. De verscherping en aanvullingen van de minister gaan niet vergenoeg. Daar om moet hij nú doorpakken met structurele aanpassingen. In
Lees Verder →De klant is degene die uiteindelijk koopt en betaalt. Financiële bedrijven stellen hem weer centraal. Dat vraagt om ruimte voor ‘traditionele’ marketing met inspiratie uit andere branches. Als u bij een verzekeraar werkt, vraag ik u graag: wanneer heeft u zélf voor het laatst contact gehad met een
Lees Verder →Politiek, toezichthouders en consumentenorganisaties hebben het helemaal gehad met de financiële dienstverlening. Ook binnen de branche klinkt de roep om fundamentele herzieningen. Het belang van de consument moet voorop staan. Zelfregulering werkt niet. Gezocht wordt naar meer toezicht – middelen én uitvoering – en inhoudelijke normering. Het einde van gezond liberalisme
Lees Verder →Per 1 januari 2008 verliezen verzekeraars het monopolie op fiscaal begunstigde vermogensopbouw. Lijfrentepolissen en Kapitaalverzekeringen Eigen Woning (KEW’s) moeten dan concurreren met spaar- en beleggingsrekeningen. Deze producten kennen andere kosten en een andere provisie. De gevolgen hiervan voor commercie en bedrijfsvoering van het intermediair zijn groot. Deze
Lees Verder →Voor de goede orde: Imago is geen trendy kreet die alleen van belang is in de wereld van mode, artiesten, politici en andere tijdelijke verschijnselen. Imago is simpelweg het beeld dat bij de buitenwereld bestaat van een merk, een bedrijf, een bedrijfstak, beroepsgroep, organisatie of persoon. Dit
Lees Verder →