Contact: 06 53 630 357

Execution only financiële dienstverlening: ga uit van het aankoopproces van de consument.

Op 8 mei organiseerden Delphis Marketing en partners weer een ronde tafel bijeenkomst. Onderwerp ditmaal: execution only in de financiële dienstverlening. Directeuren en senior managers van verzekeraars discussieerden samen met vertegenwoordigers van het Nibud en het Verbond van Verzekeraars. De belangrijkste conclusies: er zijn veel interessante mogelijkheden, maar ook nogal wat aandachtspunten. Essentieel voor succesvolle execution only: ga uit van de klant! De afdronk: ga zonder koudwatervrees aan de slag!

Mogelijkheden en aandachtspunten
De financiële sector ziet zeker mogelijkheden voor execution only. De eerste voorzichtige stappen worden al gezet. Men ziet echter ook nog veel haken en ogen. Deze vinden voornamelijk hun basis in de praktijk (marketing, communicatie, techniek, producten en de relatie met andere distributievormen), en de regelgeving.

Deze uitdagingen kunnen echter aangegaan worden. Zo kunnen producten voldoende vereenvoudigd worden om ze met begeleidende informatie verantwoord te kunnen aanbieden. De digitale communicatie biedt alle mogelijkheden om doelgroepgericht te communiceren. Echter, vooral de regelgeving – en met name de onzekerheid over de uitleg daarvan door de AFM – zorgt voor terughoudendheid. Deze aarzeling belemmert op dit moment de ontwikkeling van innovatieve dienstverlening. De pioniers op dit gebied bewijzen echter dat execution only ook in de financiële dienstverlening een kansrijke distributievorm is.

Leren van andere branches
Ook de voorbeelden uit andere branches kunnen de financiële dienstverleners inspireren. Daartoe waren twee externe experts uitgenodigd. Eén uit de reisbranche en één uit de luxe juweliersbranche. De essentie uit hun ervaringen: ga niet uit van aannames, biedt gemak en biedt altijd de mogelijkheid voor persoonlijk contact.

Consument aan het stuur: het aankoopproces
De belangrijkste succesfactor bij execution only is toch wel de consument. Of liever gezegd: het aansluiten bij diens wensen, verwachtingen en emoties. Die klant zit aan het stuur. Wil de financiële sector execution only succesvol invoeren, dan dient zij de consument centraal te stellen en niet het technische product. Dus niet meer denken in verkoopprocessen: “Wat zijn mijn producten en via welke kanalen breng ik de producten naar mijn consument.” Maar denken in aankoopprocessen: “Welke behoefte heeft de consument en hoe kan ik hem ondersteunen in zijn zoektocht naar de oplossing, zodat hij de keuze maakt voor mijn product?”

Meer informatie
Wilt u meer weten over execution only in de financiële dienstverlening? Neem even contact met ons op.

Ronde tafel bijeenkomsten
Deze bijeenkomst werd georganiseerd door Delphis Marketing en partners. Heeft u interesse in deelname aan zo’n ronde tafel bijeenkomst? Of wilt u deze binnen uw eigen bedrijf organiseren? Laat het ons weten!

Geef een reactie

Contact

Delphis Marketing
Paul de Heer
Plataanhout 54
2719 KK Zoetermeer
info@delphismarketing.nl
tel:+31(0)6 53 63 03 57

Laatste berichten

Onze locatie